Det bedste af det bedste i sommerens revyer

En sjov revytendens: Medspillende kapelmestre

Dragsholmrevyen 2016 fraklip. Foto: MIe Meel

Dragsholmrevyen 2016.
Foto: Mie Meel

Manden på billedet mellem de skønne kvinder fra Dragsholmrevyen, Susanne Breuning og Bente Eskesen, hedder Mads Strandgaard, og af revyens program fremgår det, at han både er kapelmester og skuespiller i revyen.

Mads er det mest klare eksempel på en ny, sjov tendens i dansk revy; medspillende kapelmestre!

Selvom hans vigtigste funktion muligvis er at passe musikken, så er han i allerhøjeste grad en integreret del af trioen på scenen. Han indgår ikke kun sporadisk i sketches, eller som ‘pauseklovn’, når de to damer skal have tid til omklædningerne, nej, han er medspillende gennem hele forestillingen, og har sandelig også sit eget aldeles glimrende solonummer.

Oppe i det nordjyske, i Hjørring, er kapelmesteren også direktør for revyen. Henrik ‘Baloo’ Andersen er min oplagte favorit til titlen som ‘årets revykomponist’, og det orkester han har samlet; klaver, trommer og tre messingblæsere skiller sig helt afgørende ud i forhold til alle andre revyer. Også Baloo træder frem fra sit podie på bagscenen og leverer måske revyens, ja sommerens bedste og mest originale revynummer som solist i “Ilse og Jørgen Smed”.

Det er overraskende i Hjørring, når bagmanden træder frem på forscenen, mindre overraskende er det at musikeren gør det i Esbjerg, hvor man i år havde en ren mandetur med tre mandlige solister og kapelmesteren Bjarne Langhoff, som også i forvejen er kendt som en glimrende sanger. Han indgik som skuespiller i flere numre, så det reelt blev en fire-mands forestilling. Ligesom tilfældet er med Mads og Baloo leverede Bjarne et glimrende solonummer, “Hjemkomst”, omend det ikke var helt så originalt som de to ovennævnte solonumre i det han synger Bruno Mars’ “When I was your man”.

De tre eksempler træder ud og tegner en sjov tendens hvor kapelmesteren – eller pianisten, som det jo reelt er i to af tilfældene, da de ikke har et kapel at være mester for – spiller med i revyen.

Andre steder gør man også ekstra brug af kapelmesteren og musikerne, omend i mindre grad. James Price er jo en nødvendighed som medspiller til Lisbet Dahls ‘humørbomben’ i Cirkusrevyen, og i Rottefælden er Jens Krøyer og hans musikere med på scenen, når der er brug for ekstra fylde. Det samme er Morten Wedendahl og Mikkel Tiedt i Ganløse, hvor de i øvrigt også lægger ekstra stemmer til vokalharmonierne.

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Det bedste af det bedste i sommerens revyer