Musical-katedralen er bygget og taget holder

Helt oppe at ringe

01-lars-moelsted-som-quasimodo-og-ensemble-foto-af-soeren-malmoseFoto: Søren Malmose

***** (fem stjerner af seks)

Det er stort, svulstigt og hamrende effektivt, når det super ambitiøse Fredericia Teater giver det alt – jeg mener ALT – hvad den kan trække med Skandinavienspremieren på Alan Menken og Stephen Schwartz’ Disney-musical ”Klokkeren fra Notre Dame”.

Opsætningen, der havde premiere fredag aften på Fredericia Teater, og i 2017 skal spilles på Det kgl. Teaters Gamle Scene er intet mindre end imponerende. Alene scenografien, skabt af Benjamin La Cour er hele turen til Fredericia værd, om man så kom helt fra New York. Jeg har aldrig set noget lignende; det er simpelthen mageløst.

Selve sceneopbygningen, der går et stykke ud i salen, og er bygget i tungt tømmer, som det kirkeklokketårn, hvor klokkeren, vanskabningen Quasimodo, er gemt af vejen af sin fromme, men ondskabsfulde fosterfar Ærkediakon Frolle, tager sig fantastisk ud. Men det er kun en brøkdel af den magi, Benjamin La Cour præsenterer for os i løbet af den godt to en halv time lange forestilling. Med avanceret computerteknik, så formidabel, at selv Disneys animatorer må lette på kasketten, åbnes domkirken op, hele kirkeskibet åbenbarer sig i fuld dybde. Vi får et par forrygende elevatorture op i klokketårnet – og ned igen. Vi kommer ud i Paris’ gader, ned af de smalle gyder, ja, alt er muligt.

Når Claude Frolle mod første akts slutning synger forestillingens hovednummer ”Hellfire/Helvedes Ild”, står flammerne om ørerne på ham – og os – og vi sidder bjergtagede i salen med åben mund, og er fuldkommen overvældende.

Scenografien er ren verdensklasse, og det er mere end almindeligt besynderligt at det store trykte program til 75 kr. ikke nævner et ord om denne bemærkelsesværdige scenograf ud over at nævne hans navn. Jeg hjælper gerne læserne lidt videre; La Cour har lavet en del forestillinger på Musical Silkeborg og Aarhus Teater, er uddannet i scenografi og lysdesign i New York, hvor han også opholder sig en del af sin tid. Et forsigtigt gæt herfra er, at ham kommer vi til at se meget, meget mere til i fremtiden.

Selve musicalen ”Klokkeren fra Notre Dame” er jo som ”Les Miserables” baseret på en 1800-tals roman af Victor Hugo. Den har ikke ”Les Miserables”-musicalens dybde, men til gengæld Disney-koncernens effektivitet til overflod. Musikken virker næsten som var den komponeret ud fra et computerprogram over hvad der fungerer mest effektivt. Rigtigt rørende bliver det aldrig, selvom der er lagt op til den store tåreperser, når Quasimodo til sidst finder sin indre helt og kravler ned fra sit tårn for at redde den skønne Esmaralda, der er ved at brænde op på Frollos bål, dømt til døden for, ja, for at fordreje hovedet på den fromme præst, og på den flotte kaptajn Phoebus, for slet ikke at tale om den pukkelryggede klokker, der aldrig før har oplevet et menneske, der ikke bare væmmes ved synet ham. Alle elsker Esmaralda, selv præsten, der ellers allerede i åbningen proklamerer, at sigøjnerne, de fremmede, er uønskede. Skal man lægge mere i musicalversionen af denne litterære klassiker end blot den storslåede underholdning, så er naturligvis, at den er et forsvar for  dem der er anderledes, de udstødte.

Alan Menkens musik er storladen og flot, den fylder godt og er indiskutabelt medrivende. Der er et par rigtige ørehængere imellem – ikke mindst den gennemgående titelsang – og når det for alvor skal fylde, så pakkes det hele ind i flotte korarrangementer. Nogle steder fylder det så meget, at solisternes ord forsvinder i bruset fra orkester og kor.

De tre bærende roller spilles af Lars Mølsted som Quasimodo, Mads M. Nielsen som Frollo og svenske Vanessa Rodríguez Ibarra med sydamerikanske rødder som sigøjnerpigen Esmaralda. Hun er skøn at skue, så smuk, så smuk, og synger og spiller sin Esmaralda med både et stort hjerte og fyrigt temperament. Til gengæld lader replikbehandlingen noget tilbage at ønske. Mads M. Nielsen giver Frolle masser af scenisk pondus, og synger sin dybe bas så gulvet gungrer. Lars Mølsted er sød og kær i titelrollen. Han synger aldeles glimrende, men han rørte altså ikke mit hjerte på denne, ellers flotte premiereaften.

Det store ensemble leverer varen fra ende til anden med fine stemmer og scenisk nærvær, og det samme må siges om det store orkester, der virkeligt giver gas. Faktisk har Fredericia Teaters ”Klokkeren fra Notre Dame” lige præcis i overflod af det som Østre Gasværk Teaters ”Jordens Søjler” savner mest; musikalsk swung og insisterende effektivitet.

Man kan ikke andet end imponeres af hvordan et ’lille teater i provinsen’ kan skabe opsætninger på så højt niveau som denne, og jeg glæder mig til forhåbentlig at gense forestillingen, når den næste sommer spiller en måned i København.

Alt er imponerende godt, men aftenens helt store vinder er scenografien.

”Klokkeren fra Notre Dame”. Musical af Alan Menken (musik), Stephen Schwartz (sangtekster) og Peter Parnell (dialog). Oversat af Mads Æbeløe Nielsen og Thomas Bay, samt Iben Plesner (de originale sange fra tegnefilmen).

Instruktion: Thomas Agerholm. Scenografi og lysdesign: Benjamin La Cour. Koreografi: Lynne Kurdziel Formato. Kapelmester: Jørgen Lauridsen.

Spiller til 26. november. Genopsættes på Det kgl. Teaters Gamle Scene i København fra 21. juni til 16. juli 2017.

Anmeldt 14. oktober (Skandinavienspremiere).

TILFØJELSE:

Jeg er efterfølgende blevet gjort opmærksom på, at Benjamin La Cour ikke alene bør krediteres den fantastiske scenografi på Fredericia Teater; Bo Kudsk og Martin Jensen er lysdesignere og en del af den imponerende videoteknologi skyldes Jakob Eriksen på JaFilm og instruktøren Thomas Agerholm. Endvidere har Tim Andreasen lavet det lyddesign, der indgår som en væsentlig del af scenografien. Det er altså hele dette team og ikke Benjamin La Cour alene, der skal krediteres den scenografiske opevelse. (redigeret 16. oktober)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Musical-katedralen er bygget og taget holder