Lyndublering i Kerteminde

Veloplagt Cirkusrevy med sprælsk debutant

 

2016_show_10_xl(foto: Henrik Petit)

***** (fem stjerner af seks)

Man siger, at al begyndelse er svær. Sådan behøver det ikke at være.

Det er bestemt heller ikke tilfældet i årets Cirkusrevy på Bakken. Ikke alene er de første tre fjerdedele af 1. akt aldeles fremragende, men det skyldes i høj grad også Cirkusrevy-debutanten Lise Baastrup, der indtager den store scene i teltet på Dyrehavsbakken med den største selvfølgelighed.

Har man set tv-serien “Rita” og den noget mindre eksponerede efterfølger “Hjørdis”, så er man ikke et øjeblik i tvivl om hvorfor Lise Baastrup er valgt til Cirkusrevyen. Stamgæster på Aalborg Teater, hvor hun slog sine tidlige folder, ved endnu bedre hvor dygtig og alsidig hun er; sjov, charmerende og med en god stemme. Selvfølgelig skal Lise Baastrup da spille revy, og hvorfor ikke bare starte på toppen, i landets største og flotteste – Cirkusrevyen.

Hun er skøn i “Min lille hemmelighed”, som viser sig at være en forelskelse i Søren Pind, og hun udleverer skarpt og flot Inger Støjberg i “Misforstået”, skrevet af Carl-Erik Sørensen med den skarpeste af hans penne. Det er alt sammen inden for den første halve time, hvor også revyens grand dame, Lisbet Dahl, folder sig ubetaleligt ud som den efterhånden velkendte festsangskriver med skæve rim og versefødder – og et ordentligt pust af selvironi. Henrik Lykkegaard er morsom i en monolog om revyens målgrupper og kundetilfredshed, og balletten leverer varen i et flot koreograferet “Hacker”-nummer.

Det fortsætter på højeste niveau med veteranen Ulf Pilgaard, vital og i topform, som forflyttet statslig embedsmand, der er blevet tvunget til Lemvig og er rasende. Det nummer er skrevet af makkerparret Vase & Fuglsang og det er rasende morsomt.

Herefter går gassen lidt af den nærmest bristefærdige ballon frem til pausen, men ikke så snart er pausen forbi, før vi igen er helt oppe at ringe. Jeg er normalt ikke den store fan af ‘det årligt tilbagevendende Dronning Margrethe nummer’, men her må selv jeg bøje mig. Ulf Pilgaard er sindssyg morsom som regenten, der blander nytårstalekortene med indkøbslister og private beskeder fra Prinsen – og i øvrigt er syrligt utilfreds, bitter og vred over hans faneflugt. Igen er teksten af Carl-Erik Sørensen.

Lise Baastrup viser en tredje side af talentet; den rendyrkede slapstick komedie i Vase & Fuglsangs veldrejede “Single Sommermad” og Niels Ellegaard er fin som “Moderat muslim”, der døjer med besværet med hele tre koner – og tilsvarende antal svigermødre – og derfor på ingen måde synes at lade sig lokke af fristelsen med en hel flok jomfruer ventende i himlen.

Mod slutningen giver Lisbet Dahl den gas som Pia Kjærsgaard i et nummer, der ligesom første akts politikerparodi med Lisbet som Lars Løkke (igen-igen) og Henrik Lykkegaard som Kristian Thulesen Dahl, er sjovt og flot at se på, men hvor teksten desværre ikke helt lever op til billedet. Den tendens har vi set før i netop Cirkusrevyen.

I år ville Dirch Passer være fyldt 90 år og det markeres med et stort afsluttende hyldestpotpourri, som jeg ikke synes fungerer. Måske fordi det viser, at Dirch var sig selv så meget, at det nærmest er umuligt at gengive den udefinerbare han kunne.

Årets Cirkusrevy er veloplagt og veldrejet sommerunderholdning i stort format og indiskutabelt underholdende. Der er ikke en finger at sætte på nogen af solisterne, og bestemt heller ikke på James Prices orkester, René Vinthers otte dygtige dansere eller på Niels Sechers digitale scenografi. Som i de fleste revyer er der ups & downs, men barren er højt sat og Cirkusrevyen lykkes med langt det meste. Ulf Pilgaard er lysende i sin 36. Cirkusrevy (!), Lisbet Dahl funkler som sædvanligt, Henrik Lykkegaard og Niels Ellegaard er langt mere end bare side kicks og så sprudler og spræller Lise Baastrup, så man virkelig må håbe at første gang ikke også bliver sidste gang for hende…..

Cirkusrevyen

Tekst og musik: Carl-Erik Sørensen, Vase & Fuglsang, Adam og James Price, Jan Svarrer, Søren Anker Madsen, Henrik Lykkegaard, Martin Jantzen, Lasse Aagaard, Søren og Rasmus Baastrup m.fl.

Instruktion: Lisbet Dahl. Kapelmester: James Price. Koreograf: René Vinther. Scenografi: Niels Secher. Kostumer: Henrik Børgesen. Konsulent: Ernst Trillingsgaard.

Medvirkende: Lisbet Dahl, Lise Baastrup, Ulf Pilgaard, Henrik Lykkegaard og Niels Ellegaard. Dansere: Stine Andersen, Andreia Antunes, Katrine Bonde Halby, Mynte Lagoni, Troels Graakjær, Nicky Hendrich, Nikki Olaybal og René Vinther.

Spiller til 27. august.

Anmeldt 19. maj (premiere)

2016_show_13_xl

. Foto: Henrik Petit

 Foto: Henrik Petit

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Lyndublering i Kerteminde