Jubilæumsrevy på det jævne i Sønderborg

Musikalsk, morsom og modig

Kerteminde

***** (Fem af seks stjerner)

Der er plads til det hele i årets Kerteminde Revy. Plads til den rendyrkede galskab, til vild drag komik, smukke vokalharmonier og knivskarpe parodier. Der er sandelig også plads til, at Kim Hammelsvang foredrager en gammel vise af den fransk-armenske (redigeret) sanger Charles Aznavour. Her, midt i anden akt, tager man chancen, trækker al tempo ud af den hvirvlende revykarrusel, og giver publikum et  zen-buddhistisk øjeblik af fuldkommen ro og fordybelse. Det er helt vildt frækt, og helt utroligt modigt af Hammelsvang, og af instruktøren Frede Gulbrandsen, men også et udtryk for, at den danske sommerrevy i Kerteminde-versionen spænder vidt og favner bredt.

Modet har revydirektør Mads Nørby på mange områder i årets revy, der er usædvanligt vellykket. Er det på kanten af det politisk farlige, at lade iransk-fødte Farshad Kholghi spille Jesus, i rollen som genopstanden frelser, hvis ‘mirakler’ tangerer det rene plattenslageri? Er det på kanten af det politisk dumdristige, at fremstille to imamer fra Grimhøj Moskéen som gæster i Hans Pilgaards Hvem vil være Millionær, og lade dem skulle finde svaret på hvordan man ‘straffer utro kvinder i Danmark’? Og det er bare begyndelsen! Sketchen er noget af det mest politisk ukorrekte jeg længe har set, og Kholghi og Hammelsvang er fuldkommen forrygende morsomme.

Marie Mondrup sprang ind i revyen 11 dage inden premieren, da Sofie Pallesen måtte melde forfald. Hun glider fuldkommen ubesværet ind på holdet og i revyens stil. Hun er glimrende som turisten, der beklager sig over at få sin Lesbos-ferie ødelagt af flygtninge, i en veldrejet, klassisk vise om tidens egoisme og snæversyn af Martin Jantzen og Lasse Aagaard, og hun giver den fuld gas som slapstick komedienne sammen med Trine Gadeberg i et rablende vanvittigt bryllupsnummer, der er umuligt at beskrive, men som skal opleves.

Trine Gadeberg har været flittig på tasterne og har skrevet flere af revyens numre, blandt andet en urkomisk sketch om Klatteminde byråd – de rigtige byrådsmedlemmer ved bordet foran mig var ved at kvæles af grin. Hun synger en fin vuggevise til Lars Løkke Rasmussen med skarpt satirisk vid, og hun holder ‘talen fra helvede’ til venindens 50-årsdag, hvor ægtemanden Holger også lige får læst og påskrevet. Der er adskillige overraskende pointer i Mei Oulunds glimrende tekst.

Gennem de senere år har Kim Hammelsvang konstant bygget på og lagt til et enormt komisk talent, der i 2014 gav ham en nominering til ‘Årets Revykunstner’, og i år kulminerer han i et ekvilibristisk solonummer, hvor han spiller alle karakterne i et Clement Kjersgaard talk show, hvor Thomas Vinterberg, Pia Kjærsgaard og Ole Henriksen diskuterer ‘skam’. Teksten er morsom, og fremførelsen er revykunst på højeste plan.

Naturligvis er det ikke alt, der fungerer lige godt. Åbningsnummeret lover ikke godt, og for mange pointer forsvinder i et showstoppernummer med Trine Gadeberg som landstræner Åge Hareide og resten af holdet som cheerleaders – et syn for guder. I Sønderborg optræder hele ensemblet som Inger Støjberg; i Kerteminde har de fået samme idé, blot er det her Donald Trump, der dukker op i fire udgaver lige inden pausen. Nummeret er egentlig ikke specielt godt, men det rummer en effekt, der ikke skal afsløres her, som ganske enkelt vælter salen omkuld. I øvrigt igen et eksempel på, hvordan man i Kerteminde har modet til at tænke det traditionelle dybt utraditionelt, og få det maksimale ud af materialet.

Når de fire skuespillere ikke er nok til at udfylde rollerne, springer revydirektør Mads Nørby selv på scenen, og pianisten Peter Bom synger også med, når revyens studentersangere skal bruge en ekstra stemme i koret.

En meget underholdende og vellykket aften sluttes af med en hyldest til nogle af de senere års afdøde superstjerner; bl.a. Prince og David Bowie, og giver ensemblet en sidste chance for at vise hvor godt de synger, så vi nærmest danser ud i sommernatten.

Årets Kerteminde Revy er musikalsk, morsom og har modet til at være helt sin egen. Tak for det!

Kerteminde Revyen 2016

Tekst og musik: Farshad Kholghi, Trine Gadeberg, Kim Hammelsvang, Jantzen & Aagaard, Taus Bøytler, Peter Bom, Kjærby & Christoffersen, Jakob Højlev Jørgensen, Kasper Lefevre, Mei Oulund, Simon Duus, Chresten Speggers m.fl.

Medvirkende: Trine Gadeberg, Marie Mondrup, Farshad Kholghi, Kim Hammelsvang og Mads Nørby. Pianist: Peter Bom.

Instruktion: Frede Gulbrandsen. Koreografi: Sofie Pallesen/Peter Friis. Kostumer: Vibeke Valeur. Scenografi: Anders Vesterholm.

Spiller på Tornøes Hotel i Kerteminde til 2. juli.

Anmeldt 29. maj (premiere)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Jubilæumsrevy på det jævne i Sønderborg