Ny bog om Cirkusrevyen: Hurtigt læst - hurtigt skrevet?

Stand-Up og revy i skøn og uskøn forening

PH stand up revy

**** (fire af seks stjerner)

I aftes så en helt ny form for revy dagens lys på PH-Caféen på Halmtorvet i København.

Stand-Up Revyen hedder den og ja, det er et møde mellem den klassiske danske sommerrevy og det ‘nye’, mere ungdommelige Stand-Up. Et meget mærkeligt møde, skal det vise sig som aftenen skrider frem, men bestemt ikke ulykkeligt. Det er faktisk temmelig komisk, både bevidst og ufrivilligt.

I adskillige år har diverse af tidens populære Stand-Up komikere med mellemrum nedgjort den klassiske revy for at være gammeldags og ude af trit med tiden. Omvendt har revyfolket forsvaret sig med, at Stand-Up’erne (i hvert fald mange af dem) slet ikke har det kunstneriske håndværk, som skuespillerne besidder, og at det, for manges af dem vedkommende er for letkøbt bare at stille sig op på scenen og voksenmobbe andre mennesker for at fremkalde nem latter.

Stand-Up revyen spiller i begyndelsen lidt på de fordomme. Revymanden Flemming Jensen belærer i åbningsnummeret de tre ‘unge’ Stand-Up’ere Michael Schøt, Omar Marzouk og Sebastian Dorset udi revyens kunst; det er noget med koreografi og sang, og det går selvfølgelig så galt, så galt. Ikke mindst fordi ingen af de fire hverken kan synge eller bevæge sig i bare nogenlunde takt. Vi sidder der i salen og tænker vores. Åhh nej. Hvad nu?

Så går Omar Marzouk på, og lige til benet. Stand-Upper om krænkelser og Muhammed-tegningerne, der rager ham en skid. Sådan skal det gøres. Bum. Værsgo’ overgang til Flemming Jensen, så er det din tur til at lave Stand-Up.

Det går nogenlunde lige så godt som det koreograferede sangnummer, og så har vi fået fordelt kompetencerne.

Stille og roligt i den lidt for lange og ikke helt stramme første akt, smeltes de to genrer sammen bl.a. i sketches om Forsvarsudvalget, der har travlt med at nå frokosten og i en pastiche over de klassiske Kellerdirk-numre “Skolekammerater” og “Tømmerflåden” med Jensen som revytraditionalisten og Schøt som stenen i skoen, der fletter både bådflygtninge og Muhammed-tegningerne (igen) ind når han pillers vittighederne fra hinanden.

Omar Marzouk leverer et regulært revynummer som auktionarius, der sætter ‘En ung piges værdighed’, ‘Ytringsfriheden’, ‘Medmenneskelighed’ og ‘Almindelig sund fornuft’ til salg for højestbydende. Det er et godt nummer. Det samme er Flemming Jensens monolog om Danmark som et kristent land og de ti bud, som ret hurtigt bliver decimeret et efter et. Lige efter følger Schøt trop med at give statsreligionen et ordentligt spark i bollerne. Skarp satire, sjove tekster og dygtigt udført.

Efter pausen bliver showet strammere og bedre. Schøt er meget morsom, når han Stand-Upper om valgdeltagelse, og danskernes forbehold overfor EU. Han, Jensen og Dorset er sjove, når de som VisitDenmark-udvalg skal finde en kampagne, som kan være et slagkraftigt argument i mod regeringens ‘Bliv væk-kampagne’. Omar Marzouk er skarp i en Stand-Up om hykleri, og inddrager publikum; ‘Jeg er perker’ lyder fra en i salen! Det var ikke planlagt, men så fik vi måske helt uventet sat perspektiv på sidste uges ‘neger-debat’.

Flemming Jensen er en mester i det skæve og skøre. Hans dramatiske genfortælling af balletten ‘Kalkunmosen’ er virtuost revypjatteri, som egentlig slet ikke passer ind i denne kontekst, men som man bare ikke kan lade være at grine af, og så er det hele pludselig slut, En afsluttende sang, en hymne til skattely verden over, opsummerer hele konceptet. De rammer knapt en tone rent, og er i den grad på udebane, men de gør det med en afvæbnende spilleglæde. Når de tre Stand-Uppere siger replikker lyder det som dilettant i forsamlingshuset, og det er tydeligt, at de er vant til at improvisere frem for at holde sig til et fast manuskript; den kønne suffløse i hjørnet får en hovedrolle i adskillige numre, men så får vi da også lidt kvindelig modvægt til mændene på scenen.

Hele showet er i det hele taget meget loose og til tider komisk på den ufrivillige og ufede måde. Det har dog bestemt også mange kvaliteter; først og fremmest er det gode tekster. Der er vel kun ét nummer, der ikke er politisk eller samfundskritisk. Det er skarpt og – og det kan man jo tage som en anbefaling eller en advarsel, som man vil – temmelig venstreorienteret i sit udgangspunkt.

På premiereaftenen var publikum temmelig modent – Det var Flemming Jensens publikum, som Schøt kvikt bemærkede. Det bliver sjovt at se, om det formentlig yngre Stand-Up-publikum også får lyst til at lægge vejen omkring PH-Caféen på Vesterbro og hvordan de reagerer på løjerne.

“Stand-Up Revyen”

Af og med: Omar Marzouk, Michael Schøt, Flemming Jensen og Sebastian Dorset.

Instruktion: Lars Knutzon. Musikalsk assistance: Lars Fjeldmose. Teknik: Jesper Mortensen.

Spiller i PH-Caféen på Haltorvet i København til 30. juni.

Anmeldt 26. maj (premiere).

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ny bog om Cirkusrevyen: Hurtigt læst - hurtigt skrevet?