Kerteminde Revyen blev årets revy

Hamlet som opera – uden Hamlet!

Hamlet in Absentia HamletScenen

Shakespeare Festival på Kronborg har været plaget af regn og kulde, men i aftes, da den fjerde spændende forestilling på Kronborg Slot havde premiere viste vejrguderne sig fra den pæne side. Ingen regn, ja faktisk fik vi de sidste af solens stråler at lune os på inden vi tog plads i slotsgården til intet mindre end en verdenspremiere.

“Hamlet in Absentia” er den første skandinaviske opera baseret på Shakespeares Hamlet-historie, og i øvrigt første gang, at Shakespeare festival præsenterer en opera i sit program. Operaen er skabt af den islandske komponist Hugi Gudmundsson med libretto af Jacob Weis, og produceret af Nordic Opera, der tidligere var kendt som Øresundsoperaen, og som navnet antyder er et samarbejde på tværs af Øresund.

Jeg er på udebane når det kommer til opera, det skal indrømmes. Især når det kommer til moderne kompositionsmusik. Det er måske derfor, at jeg afgjort fandt historien mere interessant end musikken i denne uropførelse, hvor den vanvittige Ofelia opsøger en terapeut for at få en diagnose. Terapeuten samler et broget og grotesk persongalleri til gruppeterapi for at indkredse problemet, som han nok aner har med Prins Hamlet at gøre. Den eneste (næsten), der mangler er netop Hamlet. De andre er der; den skrupliderlige, magtsyge dronning Gertrude, hendes logrende køter af  en ny konge, Claudius. Den nær døde, men stadigt delvist åndende Polonius, Ofelias hævngerrige bror Laertes og de to sjofle svirebrødre Rosenkrantz og Gyldenstjerne. I centrum er naturligvis Ofelia, fremstillet som en moderne goth-tøs i en konstant søgen efter kærlighed og et let offer i sin skrøbelige mentale tilstand.

Det er et forrygende persongalleri Jacob Weis har skabt, og de understøtttes fornemt af scenograf og kostumedesigner Marie i Dalis absurde kostumer. Den beregnende terapeut bliver bogstaveligt talt klædt af til skindet, mens han fremmaner spøgelserne et efter et, og selvfølgelig kommer han selv til at fremstå som den fraværende Hamlet, genstand for både moderens incestuøse begær og Ofelias ungdommelige forelskelse.

Musikken er en udfordring for såvel sangerne som for det publikum, der måske ikke altid har moderne kompositionsmusik som hyggelyttemusik i ørebøfferne, og jeg skulle personligt lige vænne mig til den danske libretto, der er båret af afvæbnende humor og en udstrakt grad af selvironi. Pudsigt nok tog jeg mig selv i ind i mellem at skele til den engelske tekstning, der kører over scenen som en service for det udenlandske publikum.

Den unge sopran Sibylle Glosted, som for få uger siden blev kåret som ‘Årets unge Operatalent’ i forbindelse med Copenhagen Opera Festival, synger det krævende Ofelia-parti med stor intensitet og et stærkt udtryk, og Isabel Paganiol, ligeledes sopran, men i en mere moden udgave, leverer den mandefortærende Gertrude med stor autoritet og humor. Martin Vanberg er terapeuten, Johannes Mannov er Claudius, Sebastian Duran synger Laertes, Mathias Hedegaard og Christian Damsgaard er morsomme som Rosenkrantz og Gyldenstjerne og det samme må siges om Jakob Zethners mimiske spil som den døde Polonius, med tarmene hængende ud af sin blodige bug. Musikken spilles af Athelas Sinfonietta Copenhagen under ledelse af dirigenten Jakob Hultberg.

“Hamlet in Absentia” spiller hver aften til og med på lørdag i Slotsgården på Kronborg.

Forestillingsfoto: Bo Nyman

“Hamlet in Absentia”. Opera af Hugi Gudmundsson med libretto af Jakob Weis.

Instruktion: Åsa Mehldahl. Scenografi og kostumer: Maria i Dali. Produceret af Nordic Opera ved Merete Sveistrup.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kerteminde Revyen blev årets revy